fredag 2. desember 2011

EM-gruppene er klare



Trekningen av UEFA Euro 2012 fant sted i Kiev i kveld. Takket være seedingssystemet til mesterskapet, kommer vi til å være vitne til noen usedvanlig ujevne grupper i Polen og Ukraina.

Gruppe A består av vertsnasjonen Polen, Russland, Hellas og Tsjekkia. Samtlige lag var blant de dårligere nasjonene du kunne trekke fra de forskjellige nivåene. Jeg er ganske sikker på at alle som er involvert i denne gruppa er godt fornøyd med motstanderne, ettersom dette er den klart svakeste gruppa. Åpen er den riktignok. Jeg ser for meg at Russland vinner denne gruppa, og håper for Polens del at også vertsnasjonen tar seg videre fra gruppespillet.

Gruppe B kan vi vel stadfeste her og nå som dødens gruppe. Nederland var så heldige å komme i gruppe med Tyskland, Portugal og Danmark. Våre danske venner møter knalltøff motstand, men Danmark har tidligere vist at de kan slå hvem som helst. Toppkampene kommer på løpende bånd i denne gruppa. Tyskland og Nederland er blant favorittene i mesterskapet, og mine favoritter til å gå videre.

Gruppe C er også en tøff gruppe, som består av regjerende mester Spania, Italia, Kroatia og Irland. I utgangspunktet skal de to førstnevnte være favoritter, men både Kroatia og Irland er gode på sitt beste. Spania er min personlige favoritt i mesterskapet, og jeg tror ikke de får de største utfordringene i denne gruppa. Italia får kjempe med Kroatia og Irland om den siste kvartfinaleplassen.

Gruppe D er pulja til det andre vertskapet, Ukraina. De gulhvite har kommet i gruppe med stormaktene Frankrike og England, i tillegg til våre svenske venner. Dette er en veldig åpen gruppe, som jeg tror kan by på overraskelser. Både Ukraina og Sverige har tidligere vist at de kan by opp stormaktene til dans, mens England og Frankrike er utrolig ustabile. At Frankrike og England er små favoritter, betyr ikke at de går videre fra denne gruppa. Ukraina har en stor fordel av å være vertsnasjon.

Jeg vil avslutte blogginnlegget med å sette spørsmålstegn ved hva som er viktig i et mesterskap. UEFA viser gjennom seedingssystemet at det er viktig for mesterskapet at vertsnasjonene får litt ekstra hjelp til å gå videre. Ukraina og Polen får en mye lettere vei i gruppespillet ved å være seedet på nivå 1, og unngå Spania og Nederland i puljene. Samtidig gjør dette at de forskjellige gruppene blir utrolig ujevne, og vi er allerede nå sikre på at flere stornasjoner vil dra hjem fra mesterskapet allerede etter gruppespillet. Gruppe B er et skrekkeksempel på dette. Portugal, Nederland, Tyskland og Danmark kunne like godt vært semifinalister i EM 2012. Jeg synes det er minst like viktig å ha med kvalitet helt inn, som at folkefesten fra hjemmefansen er avgjørende. Tilskuere rundt omkring i Europa vil komme å se på lagene sine uansett.

6 måneder før mesterskapet sparkes i gang med Polen-Hellas 8. juni, tror jeg vinneren enten blir Spania eller Tyskland. Jeg gleder meg også til å følge Nederland, som på sitt beste spiller praktfull fotball. Finalen spilles 1. juli i Kiev, Ukraina.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar